29 martie 2011

Metode alternative de evaluare - Interviul

               Metodele alternative de evaluare care conferă strategiilor de evaluare aplicate un grad ridicat de activism, prin promovarea interrelaţionării şi colaborării dintre elevi, au importante valenţe formative:
- stimulează implicarea activă în sarcină a elevilor, aceştia fiind mai conştienţi de responsabilitatea ce şi-o asumă;
- asigură o mai bună punere în practică a cunotinţelor, exersarea priceperilor şi capacităţilor în variate contexte şi situaţii;
- asigură o mai bună clarificare conceptuală şi o integrare uşoară a cunoştinţelor asimilate în sistemul noţional, devenind astfel operaţionale;
- asigură un demers interactiv al actului de predare-evaluare, adaptat nevoilor de individualizare a sarcinilor de lucru pentru fiecare elev, valorificând şi stimulând potenţialul creativ şi originalitatea acestuia;
- descurajează practicile de speculare sau de învăţare doar pentru notă;
- reduce factorul de stres în măsura în care învăţătorul este un consilier, evaluarea are ca scop în primul rând îmbunătăţirea activităţii şi stimularea elevului şi nu sancţionarea cu orice preţ.
         Dintre aceste metode alternative de evaluare pot fi enumerate: portofoliul individual sau de grup, hărţile conceptuale, studiul de caz, proiectul, investigaţia, jurnalul reflexiv, observarea sistematică a activităţii şi a comportamentului elevului, interviul, tehnica R.A.I. etc.(Crenguţa-Lăcrămioara Oprea, Strategii didactice interactive)
          Fiind încă la început de viaţă şcolară, am hotărât să ne jucăm puţin de-a "reporterii" şi să luăm interviuri colegilor. Tema interviului a fost George Enescu, textul nostru din Abecedar de la grupul de litere ge. Elevii au avut de pregătit în prealabil o listă cu întrebări din textul manualului. Prin tragere la sorţi s-au stabilit cele 2 grupe iniţiale: reporteri şi intervievaţi. Membrii fiecărei perechi au făcut ulterior schimb de roluri.
          După realizarea interviurilor s-au desemnat câştigătorii: "cel mai bun reporter" (Otilia) şi "cel mai bun intervievat" (Diana) prin numărarea punctajelor obţinute de fiecare echipă. Deşi la început elevii s-au manifestat mai stângaci, spre sfârşitul activităţii, şi-au învins emoţiile şi cei mai retraşi, reuşind să comunice corect şi eficient.





4 comentarii:

  1. Felicitari pentru tot ceea ce faceti!

    RăspundețiȘtergere
  2. Lectia a fost faina, privita de-acasa.
    "Mami, vreau si eu 5 lei"
    De de?
    "Sa-l vad pe Enescu. Si cauta si tu pe youtube Rapsodia Romana!"

    RăspundețiȘtergere
  3. Acest blog e super! Mi-as dori sa fiu si eu in clasa I. Felicitari!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jucati-va cu mouse-ul