Lectură

CLASA a IV-a
Concursul lunii noiembrie
- proba 1: test grila din cele 3 lecturi ale lunii (Dumbrava minunată, Mihail Sadoveanu, Făt-Frumos din Lacrimă, Mihai Eminescu, Povestea lui Harap-Alb, Ion Creangă);
- proba 2: realizarea unor postere pe grupe;








CLASA a III-a

Postere


       Semne de carte









    















          Pentru ca lectura să devină o plăcere încercăm să găsim săptămânal activitaţi cât mai diverse şi atractive. La propunerea elevilor, azi am ieşit în curtea şcolii după ce în prealabil ne-am organizat şi am adus câteva daruri ale toamnei pe care să le gustăm printre rândurile lecturate din marele Ion Creangă.

Lecturând în curtea şcolii din Ion Creangă în jurul unei coşercuţe cu nuci 
Recompensa pentru lectura eseurilor realizate cu tema "Ce simţim la începerea şcolii?"











CLASA a II-a


 "Ce este un critic? Un cititor care face mofturi!" J.Renard


 Activitatea de azi de la lectură a vizat lecturarea unor fragmente din "Crăiasa Zăpezii" de H. Ch. Andersen.
O metodă interesantă şi utilă a fost Creioanele la mijloc. Elevii sunt aşezaţi în semicerc şi au fiecare câte un creion în mână. Li se cere să îşi exprime ideile proprii în legătură cu textul audiat, semnalându-şi fiecare contribuţia prin punerea creionului jos, pe podea. O dată ce un elev şi-a expus punctul de vedere (adică a luat cuvântul o dată), el nu mai are dreptul să vorbească până când toate creioanele se află jos, semn că fiecare a avut prilejul să vorbească o dată.
Este important să le amintim elevilor că toţi membrii grupului sunt egali şi nimeni nu are voie să domine.
Metoda mi se pare eficientă întrucât dă posililitatea de exprimare liberă tuturor elevilor, îi încurajează să vorbească deschis, le dezvoltă gândirea critică şi îi disciplinează.




Din nou la bibliotecă... Săptămâna aceasta ne-am propus ca în cadrul orei de lectură să explorăm textul "Puiul" de I. Al. Br.-Voineşti. După realizarea fişei de lectură aferente textului audiat, ca şi sarcină suplimentară am realizat un set de reguli pentru atelierul nostru de lectură.     
  Iată câteva din cerinţele existente pe fişa de lectură:
  • Titlul textului citit ________________________________
  • Autorul _______________________________________
  • Ştiţi ceva despre autor ____________________________
  • M-a impresionat momentul când _____________________
  • Am trăit sentimente de __________ când ______________
  • Textul mă învaţă să _______________________________
  • Expresii frumoase, cuvinte magice ____________________
  • Am găsit şi un proverb, maximă la text ________________
  • Realizează un desen în care să reprezinţi fragmentul care te-a frapat.
      Dintre regulile găsite de elevi în cadrul muncii pe grupe:
- să citim tot timpul;
- să ne aşezăm în poziţie cât mai comodă;
- să ne imaginăm ceea ce ni se citeşte;
- să fim tot timpul pregătiţi pentru a răspunde atunci când suntem întrebaţi;
- să îngrijim cărţile;
- să facem linişte atunci când ni se citeşte;
- să fim foarte atenţi la textul lecturat; etc.
          Produsele muncii noastre au fost afişate pe uşa bibliotecii.... încă o oră reuşită de lectură la bibliotecă... aşteptăm ora viitoare.








Atelierul de lectură este o metodă prin care cititorii ajung să înţeleagă cum să relaţioneze cu textul. Atelierul de lectură îi ajută pe elevi să depăşească nivelul de lectură superficială şi să atingă un nivel la care cititul devine un instrument complex pe care elevul îl poate aplica pentru a-şi stimula gândirea şi a se angaja în gândirea de nivel superior, inclusiv cea critică.
Atelierul de lectură poate şi ar trebui aplicat în toate ariile curriculare şi la toate materiile la care citirea unui text este metoda de bază de transmitere a informaţiilor.
Atelierele de lectură includ:
o     Perioade de citit în linişte (fără voce)
o     Mini-lecţii
o     Discuţii conduse de învăţător
o     Perioade de schimb de informaţii
Se impune aplicarea următoarelor reguli pentru Atelierul de lectură sau conceperea unor  reguli proprii, implicând elevii:
o     Citiţi tot timpul!
o     Nu îi deranjaţi pe ceilalţi!
o     Alegeţi o carte sau un text preferat pentru atelierul de lectură!
o     Urmăriţi cu atenţie mini-lecţiile!
o     Fiţi gata să vă exprimaţi părerea dacă sunteţi întrebat!
o     Staţi oriunde vă simţiţi mai comod!
Indiferent de vârstă, un bun cititor realizează următoarele activităţi:
Etapa
Activitatea
Mai precis
Înainte de a citi
Privire de ansamblu
Priviţi cu atenţie titlul, capitolele, desenele, tabelele!
Predicţii
Întrebare: Ce va spune autorul?
Întrebări
Întrebare: La ce întrebări aş putea găsi răspunsul?
Răspunsuri
Întrebare: Ce ştiu deja?
Reflecţie
Întrebare: De ce citesc aceasta?
În timpul cititului
Vizualizări
Construiţi imagini vizuale!
Predicţii
Întrebare: Ce va urma?
Rezumat
Întrebare: Ce a spus autorul?
Întrebări
Formulaţi întrebări despre ceea ce citesc!
Clarificări
Întrebare: Ce nu a fost clar? Ce aş putea face pentru a clarifica aceste aspecte?
-      Citiţi mai departe încercând să înţelegeţi;
-      Întoarceţi-vă şi recitiţi;
-      Citiţi mai rar şi vizualizaţi;
După ce aţi citit
Rezumat
Întrebare: Ce am citit?
Recitit
Întrebare: Ce nu am înţeles?
Verificat
Întrebare: Au fost predicţiile mele corecte?
Analizat
Întrebare: Cum se potriveşte aceasta cu ceea ce ştiam înainte de a citi? Ce am învăţat?
Aplicaţii şi schimb de informaţii
Întrebare: Cum pot folosi aceste cunoştinţe? Cine altcineva le mai poate folosi? Cine ar fi interesat? Ce voi putea face mai bine sau altfel după ce am citit?

      Procesul de lectură necesită 3 elemente de bază: timp, asumare şi răspuns.
Timp
       Elevii trebuie să aibă la dispoziţie timpul necesar pentru lectură.
       Dându-le la şcoală timpul necesar să citească, cerându-le să fac acest lucru şi oferindu-le exerciţii care să le dea satisfacţie, elevii vor ajunge să se privească ca fiind nişte cititori pasionaţi.
Asumarea
       Cel mai adesea elevii primesc anumite cărţi din care li se spune ce să citească, câte pagini şi până când. Rareori pot să-şi aleagă lecturile, timpul alocat sau finalitatea. Când le cerem elevilor să citească numai ceea ce stabilim noi, ei nu vor reuşi să se conecteze textului.
Răspunsul
        Lectura nu a fost considerată până acum un act social. Este privită ca un proces individual de deprindere a abilităţilor de lectură, act urmat de sarcini izolate de lecturare a unui text.
       Trebuie să li se dea posibilitatea elevilor să răspundă în mod real la conţinutul lecturii, astfel încât să-şi însuşească învăţămintele textului, să le modifice şi să le evalueze. Răspunsul constă în a povesti celorlalţi ce au citit şi ce semnificaţie are lectura respectivă pentru ei, în a-şi asculta colegii când fac acelaşi lucru şi în a reacţiona colectiv la activităţile literare. Lecţiile trebuie să ofere posibilitatea de a răspunde lecturilor, pentru ca elevii să relateze ceea ce au citit folosind vocabularul propriu şi transformând lectura într-o experienţă personală.
       Una din noutăţile introduse din acest an şcolar este obligativitatea unei ore de lectură săptămânale inclusiv la clasa a II-a. Această măsură s-a introdus ca urmare a rezultatelor slabe înregistrate atât la evaluările naţionale, cât şi la cele internaţionale şi se doreşte a fi o modalitate de intervenţie cu scopul îmbunătăţirii performanţelor elevilor în ceea ce priveşte înţelegerea şi interpretarea unui text.
            Pentru clasele I-II se indică citirea zilnică a diferitelor texte de către învăţător, alternativ cu citirea independentă a elevilor. Suporturile pentru lectură vor fi adaptate nivelului de vârstă, dar şi intereselor elevilor. Un rol important îl are dialogul şi comunicarea deschisă, încurajarea unei gândiri critice care are la bază experienţe personale din partea elevilor şi conduce la legături emoţionale cu textul propus.
             Azi am desfăşurat o primă oră de lectură. Spaţiul ales a fost sediul Bibliotecii Judeţene Petre Dulfu, filiala Firiza. Activitatea a avut două obiective principale: realizarea de permise pentru lectură pentru toti elevii şi împrumutarea primelor cărţi, şi al doilea obiectiv, crearea unui alfabet al toamnei - munca pe grupe.












4 comentarii:

  1. Ce frumos a fost atunci la biblioteca

    RăspundețiȘtergere
  2. foarte frumos felicitari invatatorilor sunteti un exemplu de urmat

    RăspundețiȘtergere
  3. O munca uriasa, multa pasiune si rezultate spectaculoase.
    Felicitari!

    RăspundețiȘtergere

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Jucati-va cu mouse-ul